Kolejną nowością, która została wprowadzona w ES6 są klasy. Dzisiaj postaram Ci się trochę przybliżyć ten temat, chociaż będzie on dla Ciebie bardziej zrozumiały gdy przejdziemy do prototypów i ogólnie całego OOP, ale o tym jeszcze nie dzisiaj. Na początek chcę tylko zwrócić uwagę, że klasy w JavaScript są czymś innym niż klasy w językach obiektowych takich jak C# czy Java. Nie opisywałem tego sposobu przy okazji artykułu, w którym przedstawiałem Ci jak można tworzyć obiekty, ale dzięki klasom również możemy tworzyć obiekty i głównie [...]
Kontynuując wpisy o nowościach wprowadzonych w ES6 nie możemy zapomnieć o nowym typie prostym jaki właśnie w ES6 został wprowadzony, jest nim symbol. Zanim pojawił się standard ES6, w JS mieliśmy do dyspozycji 6 różnych typów, były to typy: undefined, null, boolean, number, string oraz obiekt. Symbole to kolejny zupełnie nowy 7 typ w JavaScript. Symbol możesz stworzyć za pomocą fabryki, nie możesz natomiast tego zrobić w przeciwieństwie do innych typów prostych za pomocą funkcji konstruującej. Jako [...]
W poprzednim artykule udało nam się z powodzeniem napisać funkcję walidującą pesel, a dziś dla pogłębienia wiedzy z podstaw w JavaScripcie napiszemy kolejną równie prostą funkcję tym razem walidującą numer nip. W związku z tym, że mamy już doświadczenie w pisaniu funkcji walidacyjnych, napisanie odpowiedniej do nip'u nie powinno być dla nas problemem :) Zacznijmy ponownie od teorii. Numer nip składa się z 10 cyfr, z czego podobnie jak przy numerze pesel ostatnia jest cyfrą kontrolną [...]
Pomyślałem, że dzisiaj może znowu przerobimy jakieś zadanie praktyczne. Na pewno Twoja wiedza jest już wystarczająca aby napisać walidację numerów pesel. Spróbujmy więc napisać funkcję, która będzie sprawdzać czy przekazany do funkcji argument jest prawidłowym numerem pesel. Aby napisać funkcję, która będzie sprawdzała poprawność numeru pesel, musisz najpierw dowiedzieć się jakie warunki musi sprawdzać podany numer aby był prawidłowym peselem. Zacznijmy więc od teorii. Pesel składa się z ciągu 11 cyfr i nie są to cyfry przypadkowe, każda cyfra ma [...]
Dzisiaj zaprezentuje Ci temat okien dialogowych w JavaScript. Co prawda, kilka razy w kursie używaliśmy prostych okien do wyświetlenia komunikatów, lecz nigdy nie zagłębialiśmy się w szczegóły. Uznałem, że warto abyś również wiedział trochę więcej na ten temat. Na początek, może o tym czym są okna dialogowe. Okno dialogowe z ang. popup, czyli wyskakujące okno, często wykorzystywane w testowych skryptach (o czym już się przekonałeś, bo kilka razy dzięki nim wyświetlałem Ci jakąś wiadomość), lecz w prawdziwych aplikacjach [...]
Dzisiaj opiszę Ci jak blokować domyślną akcję zdarzenia w JavaScript. Możliwe, że zastanawiasz się o co chodzi, jak to blokować domyślną akcję zdarzenia? Musisz wiedzieć że niektóre elementy mają jakieś swoje domyślne akcje zdarzeniowe, które nie zawsze chcemy aby się wykonywały. Przedstawię Ci to na przykładzie formularza, przygotujmy zatem najprostszy formularz, który będzie się składał z 1 labela, 1 inputa oraz 1 buttona [...]
Aby utrwalić temat zdarzeń, w tym artykule przejdziemy do praktyki. Utworzymy bardzo prosty formularz, na przykładzie którego przedstawię Ci kilka zdarzeń w JavaScipcie. Co chcemy osiągnąć? Po pierwsze chcemy aby nasz formularz pobierał od użytkownika imię i nazwisko. Po aktywowaniu pola tekstowego, kolor jego tła będzie się zmieniał na żółty. Po najechaniu myszą na przycisk zapisz, kolor obramowania będzie zmieniał się na zielony, oraz po kliknięciu w przycisk zostanie wyświetlona wiadomość powitalna z [...]
Pora na kolejny bardzo ciekawy temat, dzisiaj opiszę Ci czym są zdarzenia w JavaScripcie. Przez ostatnie kilka artykułów pisałem Ci o tym czym jest DOM, jak pobierać, zmieniać czy dodawać elementy. Dzięki zdarzeniom będziemy mogli to wszystko połączyć w jedną całość. Zdarzenie to czynność, która ma miejsce w przeglądarce i została wywołana przez jakiś inny element na stronie lub przez użytkownika. W JavaScripcie mamy bardzo dużo różnych zdarzeń, w kolejnych artykułach postaram się przybliżyć może nie wszystkie, ale na pewno te najważniejsze [...]
W poprzednim artykule wprowadziłem Cię do obiektu DOM, teraz pora przejść do praktyki. Pokaże Ci jak pobierać konkretne elementy z drzewa DOM i jak je modyfikować. Także, dzięki temu że na pewno zapoznałeś się już z wprowadzeniem, które omówiłem w poprzednim artykule, tym razem bez żadnego wstępu możemy zabierać już się do konkretów [...]