Zaczynając naukę programowania w języku C#, warto wiedzieć, czym właściwie jest C#, oraz czym jest platforma, na której te programy są uruchamiane, mowa o platformie .NET. Jeżeli jesteś młodszym programistą, który chce być programistą świadomym tego, jak działa napisany kod, to koniecznie przeczytaj ten artykuł do końca. Również postaram się przybliżyć platformę .NET osobom na co dzień nieprogramującym w żadnych z języków powiązanych z .NET [...]
Często czytam na różnych forach internetowych posty od młodszych programistów, w jaki sposób można ułatwić sobie pracę ze swoim IDE, w tym przypadku Visual Studio, tak aby można programować szybciej i przyjemniej. Pierwsze co mi wtedy przychodzi do głowy to oczywiście używanie skrótów klawiszowych. W Visual Studio możemy przypisać swoje skróty klawiszowe do różnych funkcji, jednak w tym artykule chciałbym podzielić się z Tobą tylko skrótami, które są domyślne w Visual Studio a do tego takie, które ja często używam o polecam [...]
Nadszedł czas na omówienie ostatniego z zapowiadanych filarów programowania zorientowanego obiektowo w JavaScript. W poprzednich artykułach starałem Ci się opisać jak wygląda enkapsulacja, abstrakcja oraz dziedziczenie, dzisiaj opiszę polimorfizm. Zacznijmy może od teorii, polimorfizm czyli wielopostaciowość, innymi słowy zapisanie jednej funkcji pod różnymi postaciami. A co to oznacza w praktyce? O tym za chwilę [...]
Ostatnio pisałem o tym czym dokładnie jest dziedziczenie, jak wygląda dziedziczenie w innych językach programowanie takich jak C#, C++ czy Java, dzisiaj będziemy kontynuować ten temat. Pokaże Ci jak można kod z poprzedniego artykułu napisać prościej dzięki ES6. Standard EcmaScript 6 wprowadził wiele nowości, większość z nich opisywałem już we wcześniejszych artykułach na blogu, były to między innymi klasy, a także to co dzisiaj nas bardziej interesuje - dziedziczenie [...]
Po kilku tygodniach nieobecności najwyższa pora na kolejny artykuł! Ostatnio pisałem o abstrakcji w JavaScript, dzisiaj czas na kolejny bardzo ważny temat. W dzisiejszym artykule postaram Ci się przybliżyć na czym polega dziedziczenie w JavaScript. Dziedziczenie jest kolejnym z filarów programowania zorientowanego obiektowo. Dzięki dziedziczeniu obiekt może przejąć metody i właściwości innego obiektu [...]
Dzisiaj wracamy do filarów programowania zorientowanego obiektowo w JavaScript. W poprzednim artykule starałem Ci się przybliżyć na czym polega enkapsulacja, a dzisiaj pomęczymy się abstrakcją :) Aby zrozumieć czym jest abstrakcja, przedstawię Ci bardzo popularny przykład opisany na podstawie odtwarzacza DVD. Chyba każdy wie jak wygląda taki odtwarzacz (przynajmniej z zewnątrz). Każdy podstawowy odtwarzacz ma jakąś skomplikowaną logikę w środku, ale na zewnątrz ma tylko kilka [...]
Zgodnie z obietnicą, dzisiaj będziemy kontynuować temat związany z programowaniem zorientowanym obiektowo w JavaScipt. Na pierwszy ogień pójdzie enkapsulacja. Enkapsulacja, która inaczej zwana też jest hermetyzacją. OOP rozwiązuje różne problemy, między innymi tak zwany "spaghetti code" czyli w skrócie mówiąc kod, który jest bardzo skomplikowany i trudny do zrozumienia, który ma różne powiązania w różnych miejscach. OOP rozwiązuje te problemy, ponieważ taki kod jest bardziej [...]
Dzisiaj wstęp do bardzo ważnego tematu, ponieważ w kilku kolejnych artykułach postaram Ci się opisać na czym polega programowanie zorientowane obiektowo w JavaScript. Dzisiaj zrobimy sobie zaledwie krótki wstęp do kolejnych tematów, gdzie omówimy sobie bardziej szczegółowo i na konkretnych przykładach wszystkie nowe pojęcia. Wspomnę, że jeśli chcesz pracować jako programista kilka najbliższych tematów musisz mieć bardzo dobrze opanowane. Często na rozmowach kwalifikacyjnych na stanowiska młodszego programisty rekruterzy lubią zapytać o różne [...]
Dzisiaj krótki artykuł, a mianowicie opiszę Ci jak można deklarować obiekty za pomocą const, oraz w szczególności czym różni się deklaracja obiektu zadeklarowanego w taki sposób od deklaracji zwykłych zmiennych prostych tym samym sposobem [...]