Jak zawsze, najlepiej będzie pokazać to na przykładach. Wróćmy więc do przykładu z poprzedniego artykułu, gdzie tworzony był obiekt car:
let car = {
name: 'Audi',
price: 35000,
isDiesel: true,
turnOn: function() {
console.log('silnik włączony');
}
};
Jeżeli chcesz dodać nowe właściwości do obiektu, który został już wcześniej stworzony możesz to zrobić w poniższy sposób:car.year = 2018;
car.manual = true;
console.log(car.year); //2018
console.log(car.manual); //true
Jak widzisz wszystko zadziałało dobrze i możesz od teraz używać właściwości year oraz manual obiektu car. Ok, teraz spróbuj dodać nowe metody do obiektu car. Możesz to zrobić w taki sposób:car.turnOf = function() {
console.log('silnik włączony');
};
car.start = function() {
console.log('samochód wystartował');
};
car.turnOf(); //silnik wyłaczony
car.turnOn(); //silnik włączony
car.start(); //samochód wystartował
Dokładnie tak jak w przypadku właściwości, jeżeli dodasz nowe metody do obiektu, również możesz je używać tak samo jak pozostałe - dodane wcześniej metody.Oprócz tego, że możesz właściwości i metody dodawać, możesz je również usuwać. Należy wówczas skorzystać z poniższej składki:
delete car.year;
delete car.manual;
delete car.start;
console.log(car.year); //undefined
console.log(car.manual); //undefined
car.start(); //car.start is not a function
Jak widzisz powyższe właściwości, jak również metody zostały z powodzeniem usunięte.To wszystko co chciałem Ci przekazać w tym artykule. Zapraszam Cię do kolejnych artykułów z serii podstaw programowania w języku JavaScript.
Poprzedni artykuł - Tworzenie obiektów w JavaScript.
Następny artykuł - Typy wartościowe oraz typy referencyjne w JavaScript.