Blog Dla Młodszych Programistów C#/.NET

poniedziałek, 27 sierpnia 2018
Tagi: JavaScript
Dzisiaj przybliżę Ci temat obiektów w języku JavaScript. W językach programowania obiekty pełnią bardzo ważna role, także musisz dobrze zrozumieć ten temat. W dzisiejszym artykule przedstawię Ci tylko podstawy tego obszernego tematu, dopiero w kolejnych opiszę bardziej zaawansowane aspekty. Obiekty są typem referencyjnym, o tym czym dokładnie są obiekty referencyjne dowiesz się w kolejnych artykułach. Na tą chwilę zapamiętaj tylko, że obiekty, obok tablic i funkcji są właśnie typami referencyjnymi.

Obiekt w językach programowania, nie tylko w JavaScripcie jest tym samym co obiekt w rzeczywistym świecie. Wszystko co nas otacza, można nazwać obiektem. Obiektem jest na przykład samochód, ma on swoją nazwę, kolor, rok produkcji i mnóstwo innych cech, właściwości i funkcji. Obiektem może być również monitor, który ma różne parametry takie jak rozdzielczość, rozmiar itp., a także funkcje włącz/wyłącz. W skrócie obiekty to takie pojemniki, w których przechowuje się zmienne oraz funkcje, które są ze sobą powiązane. Obiekt tworzymy podobnie do deklaracji zmiennych, obejmując właściwości i funkcję w nawiasy klamrowe. W nawiasach klamrowych umieszczamy różne właściwości na zasadzie klucz: wartość. Najlepiej będzie przedstawić to na przykładzie. Deklaracja prostego obiektu może wyglądać w taki sposób:
let car = {
    mark: 'Seat',
    model: 'Ibiza',
    productionYear: 2010
};
Stworzony został obiekt o nazwie car, posiadający trzy właściwości: mark, model oraz productionYear. Właściwości obiektu mogą być różnego typu: string, number, boolean itd. Jak wspomniałem wyżej, obiekt może posiadać również funkcje (metody), ale o tym czym są funkcję dowiesz się w kolejnym artykule. Obiekty mogą również zawierać obiekty, ale o tym też wspomnę dopiero w kolejnych artykułach, także musisz być cierpliwy :) Kolejne właściwości oddzielane są przecinkami, pamiętaj żeby nie umieszczać przecinka po ostatniej właściwości.

Jeżeli podejrzysz w konsoli stworzony obiekt, otrzymasz następujące informacje:
Object { mark: "Seat", model: "Ibiza", productionYear: 2010 }
Teraz jeśli chcesz odwołać się do jednej z właściwości musisz użyć składni:
car.mark;
console.log(car.mark); //Seat
Możesz również nadpisać każdą wartość:
car.mark = 'Fiat'; 
console.log(car.mark); //Fiat
Istnieje również jeszcze inna składnia do odczytywania i nadpisywania wartości właściwości obiektów. Możesz również użyć takiej składni:
car['mark'] = 'Toyota';
let property = 'model';
car[property] = 'Audi';
Tworząc obiekty pamiętaj o odpowiednim formatowaniu kodu, dzięki czemu zwiększysz jego czytelność:
let person = { name: "Kazimierz"}; //deklaracja obiektu - złe  formatowanie
let person = {
    name: "Kazimierz" //deklaracja obiektu - dobre formatowanie
};
Na koniec jako ciekawostkę, pokaże Ci w jaki sposób mogą być jeszcze deklarowane obiekty. Od razu uprzedzam, że tego sposobu Ci nie polecam, warto jednak żebyś też o nim wiedział.
let car = new Object ({
    mark: 'Seat'
}); 
Bardziej zaawansowane artykuły na temat obiektów już wkrótce.

To wszystko co chciałem Ci przekazać w tym artykule. Zapraszam do kolejnego artykułu z serii podstawy programowania w języku JavaScript.

Kolejny artykuł - Tablice w JavaScript.
Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
Kazimierz Szpin
CTO & Founder - FindSolution.pl
Programista C#/.NET. Specjalizuje się w Blazor, ASP.NET Core, ASP.NET MVC, ASP.NET Web API, WPF oraz Windows Forms.
Autor bloga ModestProgrammer.pl
Dodaj komentarz

Wyszukiwarka

© Copyright 2024 modestprogrammer.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Regulamin. Polityka prywatności. Design by Kazimierz Szpin