Jako programiści kochamy nowinki: nowe frameworki, bazy danych, wzorce architektury. Ale przy budowie własnego SaaS obowiązuje zasada: prostota wygrywa. Jesteś .NET-owcem? Świetnie – skorzystaj z .NET (np. ASP.NET Core, Blazor, Azure) jeśli to Twój sprawdzony zestaw. Nie ulegaj pokusie uczenia się od zera egzotycznego języka czy tworzenia ultra-skalowalnej infrastruktury na starcie. Trzymaj się technologii, które znasz najlepiej – pozwoli Ci to ruszyć szybciej do przodu. Nowe bajery techniczne możesz eksplorować w przyszłości, gdy Twój produkt zacznie na siebie zarabiać (albo gdy faktycznie zabraknie Ci skalowalności).
Wybierz tzw. nudny, ale niezawodny stack – rozwiązania sprawdzone, z dobrą dokumentacją i społecznością. Celem nie jest zaimponować innym programistom, tylko dowieźć działający produkt. Użyj istniejących usług i bibliotek, by przyspieszyć pracę. Nie buduj wszystkiego od zera: po co pisać własny system logowania, jeśli są gotowe usługi jak np. Identity? Po co implementować płatności od podstaw – skorzystaj z API Stripe lub PayPal. Te narzędzia są sprawdzone i oszczędzą Ci tygodni pracy, a Tobie pozwolą skupić się na tym, co unikalne w Twoim SaaS.
Podobnie z architekturą – na początku prostota górą. Monolit na Azure App Service może w zupełności wystarczyć. Nie komplikuj mikroserwisów, Kubernetesów i innych ciężkich dział, zanim nie będziesz mieć naprawdę wielu użytkowników. Pamiętaj, że czas jest Twoim najcenniejszym zasobem jako solo-foundera. Każda godzina spędzona na debugowaniu skomplikowanego stosu technologicznego to godzina nie poświęcona na rozwój biznesu czy marketing.
Dlatego: postaw na to, co działa i co znasz. Skalować i optymalizować będziesz, gdy faktycznie zajdzie taka potrzeba. Na starcie liczy się szybkość dostarczenia wartości klientom.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak wystartować z własną Aplikacją SaaS, to rozważ dołączenie do mojego kompletnego szkolenia online – Szkoła Aplikacji SaaS, w którym pokazuję krok po kroku, jak programista może zbudować dochodową aplikację SaaS (od pierwszej linii kodu do 100 pierwszych płacących klientów).