LinkedIn w kilku słowach
LinkedIn jest najpopularniejszym portalem zawodowym. Specjalizuje się w rozwijaniu relacji zawodowych i biznesowych. Działa w większości krajów, dzięki czemu, ze swoją ofertą można dotrzeć nie tylko do specjalistów w kraju, ale również poza jego granicami.
Jest to narzędzie często wykorzystywane przez headhunterów. Przy pomocy profilu na LinkedIn przyszły pracodawca może sprawdzić, kim jest dana osoba, czym się wyróżnia i dlaczego warto zwrócić na nią uwagę, a tym samym, dlaczego warto ją zatrudnić.
W ostatnich latach LinkedIn jest portalem szczególnie często używanym przez programistów. Sam oczywiście mam założone swoje konto na LinkedInie i codziennie dostaje kilka wiadomości od rekruterów z propozycją pracy, dlatego jeżeli chcesz szukać pracy, to jest to portal na którym nie może Cię zabraknąć.
Możliwości LinkedIn
LinkedIn to platforma, która pozwala na pełny i efektywny rozwój w biznesie.
Niezależnie od tego, w jakiej dziedzinie się pracuje, portal społecznościowy można wykorzystać do:
- umieszczania informacji na temat wykształcenia i doświadczenia zawodowego,
- promowania swoich możliwości, umiejętności czy kompetencji,
- przedstawiania informacji na temat swoich zainteresowań, hobby,
- promowania dotychczas zrealizowanych projektów,
- przedstawiania ciekawostek z branży, porad i tekstów specjalistycznych.
Profil na LinkedIn można wykorzystać przede wszystkim do budowania marki osobistej. Przy pomocy dobrze opisanego profilu można wyróżnić się na tle innych programistów działających w branży. Profil można wykorzystać też do sprzedawania czy promowania swoich usług. Jeśli będzie się aktywnie tworzyć na LinkedIn, a treści będą dopasowane do potrzeb i oczekiwań potencjalnej grupy odbiorców, wówczas można dotrzeć do nowych klientów.
Przy pomocy profilu na LinkedIn można także budować wizerunek eksperta. Im większa jest aktywność na profilu, im bardziej widoczna jest dana osoba, a jej rady czy pomysły są przydatne, tym większe szanse, że z czasem stanie się ekspertem w swojej dziedzinie. Jako, że dla programisty marka osobista i wizerunek specjalisty są podstawą do osiągnięcia sukcesu, warto zainwestować swój czas w budowanie skutecznego profilu.
Dobry profil to podstawa
Chcąc zwrócić na siebie uwagę w serwisie i wyróżnić się na tle innych programistów, należy prowadzić atrakcyjny profil. Warto też przestrzegać kilku kluczowych zasad i unikać błędów. Przede wszystkim należy stosować słowa kluczowe, przy pomocy których można daną osobę znaleźć i jednoznacznie ją skojarzyć. Warto też zmienić adres URL w profilu, by łatwiej można było wyszukać profil w Google. Zdecydowanie najlepiej jest zdecydować się na profilu na język angielski, który jest uniwersalny i zrozumiały przez większość osób z innych państw. W języku polskim warto pisać jedynie wtedy, gdy zakres prowadzonych działań ma ograniczać się do rynku polskiego. W przypadku programistów nie powinno się tak jednak robić.
Ze względu na brak specjalistów z dziedziny IT, w tym również programowania, ograniczanie się tylko do rynku lokalnego jest dużym błędem. Na profilu powinny być ujęte wyłącznie prawdziwe i aktualne dane. Tworząc profil należy również zadbać o rekomendacje, które pomagają zwiększyć wiarygodność i podnoszą zaufanie do specjalisty. Warto także uzupełnić wszystkie zdjęcia i wizualne elementy profilu. Stosując się do tych zasad można mieć pewność, że profil wyróżni się na tle innych i przyciągnie uwagę osób poszukujących sprawdzonych i rzetelnych programistów.
LinkedIn jako drzwi do kariery międzynarodowej
Dużą zaletą LinkedIn jest fakt, że działa on w ponad 200 krajach. Łącznie ma nawet 740 milionów użytkowników. W Polsce funkcjonuje od 2012 roku. Zakładając tam swój profil, prowadząc go np. w języku angielskim, programista, otwiera sobie drogę do międzynarodowej kariery. Jego oferta jest dostępna w globalnej wyszukiwarce. Dzięki temu, jeśli programista ma dobrze opisany profil, wykorzystuje słowa kluczowe oraz prowadzi poprawnie swój profil, mogą docierać do niego zleceniodawcy nie tylko z Polski, ale również zza granicy.
Dzięki temu ma on możliwość realizowania międzynarodowych lub zagranicznych projektów. Ma też możliwość otrzymania atrakcyjnej oferty pracy w innym kraju, w którym może brakować specjalistów z jego dziedziny. Tworząc dokładny i szczegółowy profil, jeśli aktywność prowadzona jest w języku innym niż język polski, automatycznie zostaje się zauważonym przez potencjalnych klientów czy pracodawców z innych państw.
Korzyści płynące z profilu na LinkedIn
Poza możliwością pozyskania dodatkowych zleceń czy ciekawych ofert pracy, LinekdIn daje zdecydowanie więcej. Przede wszystkim, programista, który obecny jest na tej platformie, pozwala na dotarcie do siebie. Jednocześnie pokazuje, kogo zna, jakie kontakty i relacje utrzymuje. Często to właśnie one wpływają na budowanie marki osobistej i odpowiadają za pozyskiwanie kolejnych zleceń. Może się okazać, że dobrze rozbudowana siatka znajomych pozwala na dotarcie do szerszej grupy odbiorców.
Jeśli okaże się, że wśród tych kontaktów są osoby liczące się w branży, buduje się swoją pozycję. LinekdIn pozwala zatem na budowanie swojej renomy. Obecność na profilu to również darmowy marketing i możliwość dotarcia ze swoimi produktami czy usługami do osób, które są nimi zainteresowane. Działania marketingowe prowadzone na profilu są w większości darmowe. Poprzez publikowanie własnych tekstów, informacji czy udzielanie porad i wskazówek, można wyróżnić się na tle innych specjalistów.
LinkedIn to nieograniczony dostęp do wiedzy. Publikowane są tam materiały edukacyjne, organizowane są webinary i wydarzenia na żywo, które pozwalają na to, by nieustannie się kształcić w konkretnym kierunku. Co więcej, również sam programista może prowadzić takie spotkania czy prowadzić działalność o charakterze edukacyjnym. W ten sposób wzmocni swój wizerunek i stanie się specjalistą w branży.
Podsumowanie
LinkedIn pozwala budować relacje, które mogą owocować dodatkowymi zleceniami lub możliwością znalezienia lepszej pracy. Jeśli profil będzie dobrze prowadzony, jeśli będzie się dbało o jego zawartość, będzie stanowił reklamę dla programisty. Warto więc zainwestować więcej czasu w to, by opracować atrakcyjne treści.
To wszystkie na dzisiaj. Jeżeli taki artykuł Ci się spodobał, to koniecznie dołącz do mojej społeczności – darmowe zapisy, gdzie będziesz również miał dostęp do dodatkowych materiałów i przede wszystkim bonusów. Do zobaczenia w kolejnym artykule.
Poprzedni artykuł - Dobrze Płatne Zawody, Gdzie Nie Są Wymagane Ukończone Studia